Spring til indhold

Taknemmelighed

Taknemmelighed i dit liv

-med 3 øvelser til at øge din taknemmelighed

Vi har ofte travlt i hverdagen og kan glemme at give os selv små stunder til at stoppe op og vende blikket indad.

Men når vi gør det, kan det noget særligt.

I dette indlæg skal det handle om taknemmelighed.

For hver dag indeholder noget at være taknemmelig for. Hvis vi får øje på det. Og hvis vi skærper vores fokus på det.

Og det er jo så skønt med os mennesker, at det vi fokuserer på, ja det får vi mere af.

Så hvorfor ikke starte med taknemmelighed. Det ville da være helt fantastisk, hvis vi hver dag evnede at være taknemmelige.

Og vi kan jo starte med at være taknemmelig for at kunne være taknemmelig. For at have den sans og bevidsthed, som gør os i stand til se indad og finde det som gør noget særligt for os.

Så tak for min evne til at være taknemmelig.

Så er vi ligesom i gang, og klar til at udvide, så her kommer øvelse 1.

Øvelse 1.

Jeg vil den næste uge hver aften inden jeg lægger mig til at sove finde 3 ting, som jeg er taknemmelig for i mit liv. Jeg tænker bare på dem, og mærker hvor taknemmelig jeg er for dem.

Det starter i aften

Efter denne uge med taknemmelighedsfokus på 3 ting inden du sover, så er du måske klar til at gå skridtet videre til øvelse 2

Øvelse2.

Jeg bruger nu bevidst mit fokus på taknemmelighed og køber mig en fin notesbog.

I denne fine bog vil jeg hver dag skrive taknemmlighedspunkter ned. Jeg er nu nået til, at det faktisk falder mig lidt nemt at få øje på. Så tak for det og tak for at jeg har trænet mig selv. Og lavet dette indre arbejde.

Jeg bestemmer selv, hvor lang tid jeg vil bruge hver dag på at skrive i min bog. Og nogle dage bliver det måske til mere end andre. Og jeg bestemmer selv i hvor mange dage jeg vil fortsætte dette skrive og fokus arbejde.

Denne øvelse må ikke blive en sur pligt. Så her gælder ikke noget skulle, burde eller andet pres du kan lægge på dig selv.

Gør det så længe det giver mening og føles sjovt og berigende.

Og glider det ud for en stund er det sådan det skal være. Du kan altid gå i gang igen. Her er ikke noget rigtigt og forkert.

Øvelse 3.

Gør nu status.

Se tilbage på den tid og periode hvor du bevidst har skærpet og trænet dit fokus på taknemmelighed.

Hvad har ændret sig?

Er der noget som skulle justeres? Så det blev nemmere at lægge opgaven ind i hverdagen?

Eller skal noget justeres i dit liv, som vil gøre det bedre at være dig?

Er det blevet nemmere at få øje på det skønne i dit liv?

Er du blevet et gladere menneske?

Er du begyndt at dele ud af dit eget indre arbejde? – Begyndt at fortælle andre om hvor virksomt et redskab det er?

Jeg håber du får lyst til at arbejde med emnet.

Måske ud fra mine øvelser og ideer. Måske ud fra dine egne.

Jeg vil ønske dig rigtig god fornøjelse med det.

Kærlig hilsen Dorthe

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]